2013. január 12., szombat

Sz.J.G.-A kezdetek Szept. 14-16



Szeptember 14., vasárnap
Továbbra is korlátlanul gépezhetek. Msn-en meg akartam
kérdezni Arnoldtól, hogy mivel készül az olvasókörre, de a neve
mellett ez a szöveg  állt:  „Arnold állapota jelenleg deviáns, és
senkinek nem válaszol”. Úgyhogy hagytam. Virág állapota is
elfoglalt volt, a neve mellett rövid magyarázattal: „Sékszpír dogát
írok, I luv Pete Wentz”.
Nekikezdtem én is a Shakespeare-nek, (nem nagyképűség) de
két és fél óra alatt végeztem vele, úgyhogy nagyrészt a kertben
olvastam.

Szeptember 15., hétfő'
Leadtam a városlátogatás házidolgozatot francián, és a Rómeó
és Júliát irodalomórán. Kinga pont előttem vitte ki Kardos tanár
úrnak, úgyhogy láthattam, hogy az övé befűzött, fóliás dolgozat.
Az enyém csak sima lapokból állt. Mindegy.Az ebédszünetben az udvaron ültünk, a sulirádióból az SP
Kérlek, hogy II. dala szólt halkan. Én az ölembe fektetett könyvet
olvastam, bár meglehetősen gyakran néztem fel az árkádok alatt
álló társaságot fürkészve.
– Mit nézünk? – kérdezte Virág, aki törökülésben ült mellettem,
és a dalszöveget halkan énekelve a fűszálakat tépkedte.
– Semmit, csak elbambultam – vontam meg a vállam, és már
vissza is bújtam a könyvembe. Virág továbbra is engem vizslatott,
és gyakran fordult Ricsiék felé. Látszott rajta, hogy valamit
szeretne mondani, de Arnold jelenléte megakadályozta.
Órák után a suliboxomba pakoltam, Virág pedig a
rajzfelszerelését szedte elő mellettem, amikor hirtelen felém
fordult.
– Szerinted melyik sikerült jobban? – mutatott fel két rajzlapot.
Mindkettőt Virág rajzolta (valami eszméletlen ügyes), az egyiken
Pete Wentz, a másikon Harry Potter szerepelt. Nehéz volt dönteni,
mindkét rajz hihetetlenül jól sikerült, ezért egy ideig hezitáltam.
– Ez. Ez egy kicsit jobb. De csak egy kicsit – böktem a gitáros
képére.
– Oké. És ez hogy tetszik? – tartott elém még egy képet. Na jó,
ezen már szó szerint ismerős arc volt. Cortez mangafiguraként, a
föld felett lebegő gördeszkával, sötét gomolyfelhőkkel és
villámlással a háttérben.
– Virág! – kaptam ki a kezéből. – Ez valami elképesztő? 
Tetszik?
– Naná!
– Neked rajzoltam. Ajándék – mosolyodott el kedvesen.
Hirtelen felnéztem a képből.
– Nekem? Miért? – kérdeztem gyanakodva.
– Csak úgy – vonta meg a vállát, de még mindig mosolygott.
– Honnan tudod? – túrtam bele zavartan a hajamba. Nem
kérdés, Virág rájött, hogy enyhén érdeklődöm Cortez iránt.
– Barátok vagyunk, nem? – kérdezett vissza kicsit félénken,
tartva a választól. Megkönnyebbülten bólintottam.
– Persze.Tényleg barátok vagyunk.
Az olvasókör szuper volt, Kardos tanár úr, azt hiszem, örült
nekem (már amennyire a mindig komor arcáról leolvashattam). A
könyvtárban összetolt asztalok köré ülve Jonathan Swiftről
beszélgettünk, a legtöbben már olvasták, én pedig hallgattam, és
nagyon felkeltette az érdeklődésem, úgyhogy a szakkör végén ki is
kölcsönöztem a Gulliver utazásait.
Olvasókör: 5/5 – már el is kezdtem olvasni a könyvet.
Virág manga rajza: 5/5* – kiragasztottam az íróasztalom fölötti
tükrömre.
Rántott sajt vacsorára: 5/2 – nem találtam benne sajtot, csak
panírt. Szerintem kifolyt. 
Töri felelés: 5/5 – gyors volt, ötöst kaptam.


Szeptember 16., kedd
A tegnap leadott irodalom beadandót Kardos mára kijavította. A
szokottnál is komorabb arccal jött órára, rosszat sejtettünk.
– Mint már mondtam, a dolgozatra két jegyet kaptok,
fogalmazás, illetve helyesírás – dobta le az asztalára a vaskos
papírköteget, majd felemelte a legfelsőt. – Akkor kezdeném is.
Neményi!
Arnold felemelte a fejét a pad alatt olvasott könyvéből.
– Igen?
– Tíz oldallal túllépted, Rómeó és Júlia története mellett
kielemezted Shakespeare korának társadalmi és politikai helyzetét,
majd mindezt összevetetted a műben fellépő problémákkal. A
feladat nem pontosan ez volt, csak részben, azonban a dolgozatod
hibátlan és elgondolkodtató. Szép munka – nyújtotta előre a vastag
dolgozatot. Arnold komótosan kiment érte, és átvette.
– Reni – vette fel a következő dolgozatot a kupac tetejéről. 
Gratulálok, hibátlan.Jaj! Esetlenül mentem ki érte, és  lehajtott fejjel kullogtam
vissza a padomhoz. Csak mikor újra leültem, akkor mertem
ránézni a lapokra. Két akkora ötös csillogott a papíron, hogy
akaratlanul is elmosolyodtam. Hurrá! 
Utánam rögtön Kinga következett, szintén kitűnő dolgozattal,
Kardos külön megdicsérte a dolgozata igényes formáját. Persze,
mert ő beköttette. Ötöst kapott még Gábor és Jacques
(fogalmazásra ötöst, helyesírásra kettest), hármas dolgozatot írt
Ricsi, kettest Zsolti, utánuk pedig következett a feketeleves.
Láttam Virágon, hogy izgatott, azt hiszem, ő ötösre számított.
Elmondása alapján több mint egy órát foglalkozott vele. Eléggé
sajnáltam.
– Na, és akkor most, akik nem hallották a nevüket  – csapta
össze a tenyerét a tanár, és felemelte a következő két dolgozatot. –
Tisztelt Bernáth és Haraszti urak! Andris és Robi kérdőn felnéztek.
– Ugye nem gondoltátok komolyan, hogy nem ismerem fel az
első mondatok alapján az internetről lemásolt dolgozatokat?
– Reméltük – csúszott ki Robi száján, mire mindenki elnevette
magát. A tanár nem.
– Sajnálom. Mindkettő értékelhetetlen a plágium miatt –
nyújtotta két kezében a két dolgozatot.
Olyan  „azért megpróbáltuk” arckifejezéssel ültek vissza a
helyükre. Kardos felemelte a következőt.
– Felmayer!
Dávid az állát vakargatva ment ki a tanári asztalhoz.
– Felmayer, mégis hogy gondoltad, hogy a helyesírásjegyet egy
wordbe begépelt és ezáltal ki is javított, kinyomtatott dolgozaton
értékelni fogom?
– Kézzel kellett volna írni? – döbbent le Dávid. Na erre
mindenkiből kitört a röhögés.
– Esetleg – bólintott a tanár.
– De hát ez a 21. század! – tárta szét a karját Dávid.
– Valóban. Ez pedig egy 21. századi egyes!Dávid teljesen értetlenül ült vissza a helyére, folyamatosan a
szépen megszerkesztett dolgozatát olvasta, és magában arról
motyogott, hogy még élőlábat is szerkesztett hozzá.
– Pszt – néztem Virágra, aki továbbra is nagyra nyílt szemmel
nézte a tanárt, és várt. – Mi van a tiéddel?
– Nem tudom, lehet, elkeveredett – vonta meg a vállát még
mindig reménykedve.
Sajnos nem volt igaza. A dolgozata a következő pillanatban
került terítékre.
– Kedves Virág – mosolyodott el erőltetetten Kardos, leengedve
a kezében tartott dolgozatot.
– Igen? – mosolygott vissza Virág. Ő őszintén.
– Kedves Virág, sokat gondolkoztam a dolgozatodon.
– Tényleg? – csillant fel a szeme.
– Igen, azt hittem, valami vicc! – komorodott el Kardos egy
pillanat alatt, és arcán dühös kifejezés suhant át. – Mégis hogy
gondoltad, hogy az A betűk helyett csillagot rajzolsz, és
hangulatjelekkel tömöd tele a dolgozatod? Rómeó meghalt,
szomorú jel – olvasott bele Kardos a dolgozatba, mire az egész
osztály röhögni kezdett. Én csak lehunytam a szemem, és a szám
szélét rágva vártam, hogy lecsillapodjanak a kedélyek.
– Ugye az ötösökön kívül senki nem nevet? – nézett szét
Kardos az osztályban, amitől egy pillanat alatt csend lett.
– Én… én csak ki akartam fejezni, hogy az egy szomorú rész –
magyarázkodott Virág.
– Máskor inkább ne! Csak írd le. Ne kommentáld. Sajnálom.
Virág a helyére hozta a dolgozatot, én pedig azonnal elkértem.
Hú, tényleg nem semmi. A fekete tollal írt, cifra dolgozat
számtalan hangulatjelet tartalmazott, sőt, az epilógus valami
ilyesmi volt:  „Rómeó és Júlia története eléggé tanulságos, de
közben olyan nagyon szomorú. ”
Inkább visszaadtam. Kardos egyetlen dolgozatot lengetett maga
előtt.
– Felismeri valaki?
Cortez feltápászkodott, és kiment érte.– Van valami különösebb okod rá, hogy üresen adtad be? 
kérdezte a tanár.
– Nem olvastam.
– Akkor javaslom, hogy kezdj hozzá! Ez pedig, gondolom,
kitaláltad. Egyes.
Az irodalom után némileg elromlott az osztály hangulata, sok
rossz jegy született, és senki nem számított rá. Virág egész nap
magával hurcolta a smileys Rómeó és Júliáját, és kikérte több tanár
véleményét is. Sajnos mindenki egyetértett a jegyével.
– Ez akkora szívás. Pedig sokat foglalkoztam vele – rázta a fejét
a szekrényébe pakolva.
– Kérd meg, hogy újraírhasd. Kardos meg fogja engedni –
biztattam. Furán nézett rám, úgy, ahogy általában mindenki,
amikor Kardost dicsértem. A legtöbben rettegtek tőle, Máday ig.
helyettes és Gazdag tanárnő (matek) után Kardos a harmadik legutáltabb tanár a suliban. Én tényleg nem tudom, hogy miért.
– Szegény Virág, most szomorú – csukta be Kinga a
szekrényajtaját, és ujjával a levegőbe rajzolt egy szomorú smileyt.
– Majd ha kijavítod az egyest, akkor boldog leszel – tette hozzá, és
ugyanúgy a levegőbe rajzolt, csak most egy boldog jelet.
– Kinga, a befűzött, bekötött, előregyártott dolgozatodnak
meglett a sikere, foglalkozz magaddal – mosolyodtam el
gúnyosan.
– Azt mondod, hogy a külleme miatt kaptam ötöst? – vonta fel
azonnal a szemöldökét. Úgy tűnik, Kinga lételeme a harchelyzet.
Akármikor kapható rá.
– Sose derül ki, hogy ha simán adod be, akkor milyen jegyet
kaptál volna rá. Virág legalább eredeti volt. Gondolj bele, smiley a
dolgozatban? Ez olyan poén, ami évek múlva is emlékezetes lesz.
A te lefűzött fóliás dolgozatod már most sem érdekel senkit –
fejtegettem, Kinga feje pedig egyre inkább torzult.
– Biztosíthatlak róla, hogy jobb dolgozatot írtam, mint te –
simított végig hosszú, dús barna haján, ami egy hajpánttal volt
lefogva.– Nem is tudom. Virág, kinek a nevét mondták utánam? –
fordultam kérdőn Virághoz.
– Kingáét – bólintott.
– Ja, igen. Bocs – vigyorogtam.
– Az a névsor miatt van! Utánad jövök a névsorban – kiáltotta
utánunk, amikor látta, hogy Virággal együtt hátat fordítunk neki és
elindulunk a folyosón.
– Lehet. De lehet, hogy nem. Derítsd ki, nekem nem fontos –
szóltam vissza. Kinga a folyosó közepén állt, és valósággal
tombolt. Ahogy az a-s lányok odaértek hozzá, üvöltözni kezdett
velük is. Idegbeteg. Na mindegy.
Anyuék persze hihetetlenül örültek a jegyemnek, vacsora
közben végig arról beszéltek, hogy milyen erősen kezdem a
gimnáziumot és hogy ez mennyire lenyűgöző teljesítmény.
– Arnold írta a legjobbat, de ez nem is volt kérdés, viszont
utána elolvasta az enyémet, és azt mondta, hogy ha ő nem élne,
akkor az én dogám lett volna a legjobb. Ez Arnoldtól akár bók is
lehet – magyaráztam nevetve Arnold elég morbid megjegyzését.
Anyu velem együtt mosolygott, apu azonban nem értette, látszólag
megakadt valamin.
– Arnold? Ki az az Arnold? – forgolódott. Új név hallatán
gyakran csinálja ezt, ilyenkor  úgy tűnik, mintha itt keresné a
közelben.
– Neményi Arnold, Reni kis barátja az osztályból, együtt járnak
olvasókörre és az iskolaújságba is – magyarázta rögtön anyu.
– Barátok? – csodálkozott apu.
– Igen, olyasmi – bólintottam.
– És bókolt neked?
– Nem nekem! A dolgozatomat dicsérte meg – ráztam a fejem.
– Mit akar ez az Arnold gyerek? – kapkodta a fejét apu köztem
és anyu között.
– Semmit – szóltam közbe gyorsan, mielőtt még lincshangulat
keletkezne, amiért váratlanul egy fiú neve merült fel beszélgetés
közben.– Semmit – bólintott anyu is a védelmemre kelve. – Arnold,
Reni és Virág jól összebarátkoztak.
– Hát – szóltam közbe megint –,  én inkább úgy mondanám,
hogy Virág is és Arnold is velem barátkozik. Egymással annyira
nem – magyaráztam.
– Nem tetszik ez nekem. Te tudsz valamit erről az Arnold
gyerekről? – fordult apu ezúttal teljesen anyuhoz, mintha ott sem
lennék.
Azt hiszem, aput kicsit megviselte a tény, hogy van egy  „fiú
barátom”, aki  „bókolt” nekem, ugyanis az este folyamán
háromszor jött be a szobámba megkérdezni, hogy mit csinálok, és
közben állandóan a kikapcsolt notebookom és az asztalomon lévő
mobilom között kapkodta a fejét.
Shakespeare-dolgozat: 5/5 – erre a jegyemre vagyok eddig a
legbüszkébb.
Virág Shakespeare-dolgozata: 5/1 – szegény. 
Cortez üres dolgozata: 5/3 – jó, lehet, hogy egyes, de milyen
kúl, hogy ilyen lazán kezeli…
Számítógép-korlátozás miatt tv-műsor: 5/1 – értékelhetetlen.
Szeptember 17., szerda
Apu komolyan érdeklődni látszott: nemcsak elvitt minket suliba
(Virágot is, természetesen), hanem leparkolt, és megállt velünk a
kapu előtt. Azt hiszem, Arnoldot akarta lecsekkolni. Ez az egész
tök ciki volt, a suli előtti lépcsőn szokás szerint Cortez, Ricsi,
Dávid és Zsolti gyülekezett, és ment a röhögés valamin, amit
tegnap este msn-en beszéltek. Na ja. Nekem meg a gépkorlátozás
miatt fogalmam sincs semmiről, az az egy óra épp csak arra elég,
hogy megnézzem az e-mailem, webkamerázzak Virággal és
megetessem a virtuális tevémet a TeveClubon. Már kétszázhét
napos, csak nem hagyhatom magára! Mindegy, szóval apuval és
Virággal ácsorogtam a suli előtt, a többiek tőlünk kicsit arrébb, a
lépcső alján csoportosultak.– Hé, Virág, a smileys dolgozatodat felrakhatom a netre? Siker
lenne, az tuti – szólt hozzánk Dávid, aztán amikor meglátta, hogy
apu mellettünk áll, rögtön odajött. – Jó reggelt, Felmayer Dávid
vagyok – nyújtotta a kezét. Apu kicsit meglepődött, motyogott
valamit arról, hogy milyen jól nevelt, aztán kezet fogott vele.
Dávid közvetlenségére már a többiek is odagyűltek, Zsolti,
Ricsi és Cortez is bemutatkozott.
– Cortez? – kérdezett vissza apu. Én oda se mertem nézni,
inkább lehajtottam a fejem, és a cipőm orrát bámultam kínomban.
– Igen – felelte Cortez.
– Érdekes név.
– Csak becenév.
– Ó, értem – biccentett apu. Na most már ez azért tényleg ultra
kellemetlen kezdett lenni. Mindenkinek.
Apu zsebre dugott kézzel ácsorgott köztünk, időnként megnézte
az óráját vagy köhintett.
– Na és ti, srácok, suli előtt itt bandáztok? – kezdeményezte a
beszélgetést.
Te jó ég!
– Igen, olyasmi – felelte Zsolti.
– Klassz – nézett újra az órájára apu. – Látom, gördeszkáztok.
– Apu, azt hiszem, el fogsz késni – szóltam közbe égővörös
fejjel.
Apu értette az enyhe célzásomat, és elment, mi pedig Virággal
besunnyogtunk az iskolába.
– De rémesen ciki! – fogtam a fejem.
– Nem vészes! Dávidot is minden reggel hozzák, az ő apukája
is szokott beszélgetni a többiekkel. Ricsiért is jött az anyukája a
múltkor. A szüleid jófejek – biztosított Virág, és attól függetlenül,
hogy kint sem esett az eső, meg épületben is voltunk, nem vette le
a kapucniját. – Erről jut eszembe – csettintett. – Apu a hétvégén
állatkertbe visz, és téged is hívott. Nem tudom, mikor jön rá, hogy
elmúltam 14, de mindegy. Eljössz velünk? Jó lenne – nézett rám
reménykedve.
– Persze, megkérdezem, hogy mehetek-e.Kémián Gondos röpdolgozatot íratott, óra végére ki is javította.
Ricsi teljesen bambán ült mellettem, úgyhogy segítettem neki,
úgyis más csoportban volt, szóval nem ugyanazt írtuk.
Mindkettőnké ötös lett (nem vagyok kémiazseni, de az elméleti
részt képes vagyok befogadni). Óra végén aztán a többiek
szétcikizték, lestréberezték, kiröhögték, de azért szerintem kicsit
irigyelték is. Kémiából eddig két ötöse van. Ezt ő sem gondolta
volna. Virág és Cortez az első padban rosszabbul jártak, összes
tudásukat összerakva is csak kettest kaptak. Viszont ennek annyira
örültek, mintha csak kitűnőt írtak volna.
Suli végén az iskolaújság szerkesztőségébe mentem. Már
mindenki ott volt, bemutatkoztam a többieknek, és próbáltam
rögtön megjegyezni a nevüket. Ezen az első találkozón Timi
(11/a), a főszerkesztő bemutatta, hogy mennek a dolgok, kinek mi
a szerepe, meg ilyesmi. Élveztem, hogy tényleg mindenki olyan
komolyan viselkedik meg úgy csinál, mintha valami őrülten fontos
és komoly újságot készítenénk. Viszont emiatt nagyszerű a
hangulat, a vártnál is hamarabb beilleszkedtem, ami meglepett. Azt
hittem, feszengeni fogok, de (nagyrészt annak köszönhetően, hogy
Máday nem volt jelen) pár perc után feloldódtam, és ezerrel
figyeltem.
– Az októberi fő témánk a halloween lesz – magyarázta Timi,
mi, többiek pedig, ahányan voltunk, figyeltük a kivetítőt, aminek
kapcsolója a kezében volt, és mindig, mikor tollával a vászonra
bökött, képet is váltott. Ez nagyon menő.
A megbeszélés után már meg is kaptuk a feladatunkat. A
rutinosabb, régi suliújságosok természetesen az állandó rovatukat
írják, mi, újak pedig a hónap témáját. Ez így fair, még úgyis bele
kell jönni.
– Halloween története? – nézett ránk Timi.
Arnold azonnal elvitte a témát, ez nem is volt kérdés. Ahogy
ismerem, majd kilencsoros összetett mondatokban elemzi, amit
úgysem bír senki felfogni, ezért szét kell szedni és
„leegyszerűsíteni”. 
– Halloweeni jelmezek és dekorációk? Aki ezt kéri, megkapja a
fotóst is – olvasta tovább Timi.Én még gondolkoztam azon, hogy ezt meg tudnám-e írni,
amikor Kinga már elvitte. A fenébe. Tuti, hogy azért csinálta, mert
ehhez a cikkhez jár a fotós is. Akit mellesleg Daninak hívnak, és a
12/a-ba jár.
– Oké, következő, halloween a kultúrában. Könyv-, film- és
zeneajánló – sorolta Timi.
Még a végére sem ért, én már jelentkeztem.
– Reni, a tiéd – biccentett.
– Rendben – mosolyodtam el. Hűha!
A 9/a-s Krisztiánnak maradt a legrosszabb: cikk a töklámpás
készítéséről.
Kinga büszke volt a feladatára, hiszen az ő témájához fotós is
kell. Hú, mekkora dolog. Az enyémet viszont többen olvassák
majd, mert evidens, hogy egy iskolában mindenkit jobban érdekel
a zene- és filmajánló (ha a könyv annyira nem is), mint a
dekorációs téma. 
Otthon a leckém megírása után azonnal el is kezdtem
foglalkozni a témával, anyu természetesen feloldotta a
gépkorlátozást, hiszen  „fontos kutatómunkát végzek”, úgyhogy
elég sokat neteztem. Virággal csak egy órát, mert nála még él a
gépkorlátozás, továbbra is a jelszót próbálja feltörni. 
Az októberi újságba írandó cikkem: 5/5 – ez nagyon izgalmas.
Kutatómunka: 5/5 – jópofa keresgélni hozzá a neten.
Virág csatolt YouTube videói halloweenre: 5/2 – nem egészen
ezt keresem.
Kinga viselkedése: 5/1 – egyre dühítőbb. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése